Drugsadvies over Medi-Cannabis

Medi-Cannabis

Beschrijving van Medi-Cannabis

Algemeen

Vanaf 1 september 2003 is in Nederland medicinaal gebruik van cannabis toegestaan en is het verkrijgbaar op doktersrecept bij de apotheek. Cannabis bestaat uit de gedroogde toppen van de plant Cannabis Sativa en sinds kort is er ook één soort van de plant Cannabis Indica. Cannabis bevat vele verschillende stoffen, canabinoiden genoemd, waarvan THC (TetraHydroCannabinol) en CBD (Cannabidiol) de bekendste zijn. De samenstelling van de cannabinoiden  in cannabis bepalen uiteindelijk de werking, de sterkte en de bijwerkingen. De cannabis die via de apotheek verstrekt wordt, voldoet aan de hoogste kwaliteitseisen en is alleen bedoeld voor gebruik als medicijn, vandaar medi-cannabis. Er zijn tegenwoordig vier verschillende soorten op de markt. Hieronder een overzicht

Verschil tussen THC en CBD

Er zijn aanwijzingen dat de variant met een hoog CBD gehalte (Bediol) bij inhalatie beter werkt tegen pijnen en spasmen. Door de ontstekingsremmende werking van CBD geeft deze variant mogelijk betere effecten dan de andere variëteiten bij aandoeningen die gepaard gaan met ontstekingsreacties. Medi-cannabis met een hoog THC gehalte geniet de voorkeur bij aandoeningen zoals Gilles de la Tourette en therapieresistent glaucoom en bij klachten zoals gewichtsverlies, misselijkheid en braken.

De uitwerking is niet alleen afhankelijk van de klachten, maar verschilt ook van persoon tot persoon. Uw arts bepaalt in overleg met u welke variëteit en welke toedieningsvorm voor u de beste keuze is.

Aandoeningen Medi-Cannabis

Er zijn voldoende wetenschappelijke gegevens beschikbaar die aantonen dat cannabis werkt bij:

• Pijn, spierkrampen en spiertrekkingen bij MS of ruggenmergschade
  • Misselijkheid, verminderde eetlust, vermagering en verzwakking bij kanker en aids
  • Misselijkheid en braken als gevolg van medicatie of bestraling bij kanker, hepatitis C­ of hiv­infectie en aids
  • Chronische pijn (voornamelijk als de oorzaak in het zenuwstelsel zit bijvoorbeeld door beschadiging van een zenuwbaan, fantoompijn, aangezichtspijn of chronische pijn die blijft bestaan na het genezen van gordelroos)
  • Syndroom van Gilles de la Tourette
  • Therapieresistent glaucoom

Daarnaast zijn er nog tal van positieve berichten en gegevens van artsen en patiënten over de werkzaamheid van cannabis bij tal van andere aandoeningen. Echter hiervan is nog niet wetenschappelijk vastgesteld dat medi-cannabis een verschil kan maken bij deze aandoeningen. Voorbeelden van bovengenoemde aandoeningen zijn: de ziekte van Crohn, colitis ulcerosa, epilepsie, jeuk, migraine, reuma, reumatoïde artritis, ADHD en hersentrauma.

Belangrijk om te onderschrijven is dat medi-cannabis deze aandoeningen niet geneest. Het kan wel de klachten van de aandoening verminderen. Er is een mogelijkheid wanneer men gebruik maakt van medi-cannabis dat de doseringen van de oorspronkelijke medicatie naar beneden kan worden bijgesteld. Daarnaast kan medi-cannabis een positieve invloed hebben op de bijwerkingen van uw medicatie. Het is aan een arts om te bepalen bij welke aandoening en in welke situatie medicinale cannabis een geschikte keuze is.

Gebruik algemeen Medi-Cannabis

De dosering en de manier van inname van medi-cannabis wordt door de behandelende arts samen met u overlegd. In bijna alle gevallen wordt er begonnen met een lage dosering. De behandelende arts monitort hoe de patiënt reageert op de medicinale cannabis. Bij onvoldoende resultaat (lees: de klachten verminderen niet) kan de arts de dosis verhogen. Er is geen maximale dosering voor dit medicijn vastgesteld. Dit heeft er mee te maken dat cannabis de ademhaling en hartslag nauwelijks beïnvloedt en er hierdoor geen overdosis kan optreden.

Er zijn twee gangbare manieren voor een patiënt om medi-cannabis tot zich te nemen. De eerste manier is om thee te zetten. Het nadeel hiervan is dat het langer dan bij inhaleren duurt voordat men de effecten voelt. Het voordeel is echter dat de werking langer aanhoudt. Het duurt namelijk 30 tot 90 minuten voordat de effecten merkbaar worden. Het maximale effect wordt bereikt tussen de twee en drie uur en de totale werkingsduur kan variëren van vier tot acht uur. De tweede manier is om de cannabis te inhaleren door middel van een verdamper (vaporizer). Het roken van cannabis in een vloeitje wordt afgeraden aangezien dit schade aan de longen en luchtwegen toe kan brengen. Wanneer men de cannabis inhaleert zijn de effecten al binnen één minuut merkbaar. Veel sneller dan wanneer de patiënt het als thee zou drinken. Nog een bijkomend voordeel is dat het inhaleren van het medicijn vaak beter te doseren is dan wanneer het in thee vorm genomen wordt. Het nadeel van inhaleren is dat de effecten hooguit drie tot vier uur zullen aanhouden.

Dosering instructies Medi-Cannabis

Thee

De variëteit Bedrocan is het meest geschikt voor het bereiden van thee, deze bereidt u als volgt:

Breng 500 ml (0,5 liter) water afgedekt aan de kook.
Voeg 0,5 gram (ongeveer 2 theelepels of 1 maatschepje) medicinale cannabis toe.
Draai het vuur zacht en laat de thee nog 15 minuten zachtjes met de deksel op de pan doorkoken. Neem de thee van het vuur en zeef de thee.
Bewaar de thee in een thermoskan als u deze nog op dezelfde dag wilt drinken.

Als u thee voor een aantal dagen wilt zetten, gebruik dan 1 gram (ongeveer 4 theelepels of 2 maatschepjes) medicinale cannabis op 1 liter water. Na de bereiding ­ zoals hierboven beschreven ­ voegt u een zakje of theelepel koffiemelkpoeder toe aan de nog warme thee. Daarna laat u de thee afkoelen en bewaart u de afgekoelde thee in de koelkast. Na afkoelen is de thee een aantal dagen houdbaar in de koelkast. Koffiemelkpoeder voorkomt dat de werkzame stoffen in de thee na het afkoelen gaan plakken aan de binnenkant van de theekan of mok waardoor de thee minder werkzaam wordt. Als u thee uit de koelkast wilt gebruiken, mag u deze weer opwarmen. Ook mag u suiker, siroop of honing toevoegen om de smaak te verbeteren.

Dosering

U start met het drinken van 1 kop (0,2 liter) thee ’s avonds. Als u na een tot twee weken een onbevredigend resultaat heeft, dan kunt u ­ in overleg met uw arts ­ ’s ochtends een extra kop (0,2 liter) thee drinken. Geeft de thee bij u onvoldoende verlichting van de klachten, dan kunt u ­ samen met uw arts ­ inhalatie van medicinale cannabis overwegen. Inhalatie werkt sneller en sterker dan thee. Bovendien is de juiste dosering makkelijker te bepalen.

Inhalatie

Gebruik voor de inhalatie van medicinale cannabis een betrouwbare vernevelaar. Vernevelaars ­ met gebruiksinstructies ­ zijn onder meer verkrijgbaar in de apotheek.

Dosering

Plaats de eerste keren ongeveer 200 mg (1 theelepel of 1/2 maatlepel) medicinale cannabis in de verdamper.
Verhit de cannabis en inhaleer daarna een keer.
Wacht enkele minuten voordat u weer een keer inhaleert.
Herhaal dit enkele keren ­ inclusief wachten tussen twee inhalaties ­ tot u het gewenste effect bereikt of tot (psychische) bijwerkingen optreden. Doe dit in het begin een of twee keer per dag.

Het is belangrijk dat u de dosering langzaam opbouwt. U kunt pas na verloop van tijd meerdere keren per dag inhaleren. Overleg dit wel altijd eerst met uw arts. De dosering en gebruikte hoeveelheden cannabis kunnen namelijk sterk variëren tussen individuele patiënten.

Bron: Bureau voor Medicinale Cannabis

Bijwerkingen

Bijwerkingen door medi-cannabis komen relatief gezien weinig voor. Bijwerkingen treden met name op bij hoge doseringen, combinatie gebruik van medicatie of combinatiegebruik van drugs. Over het algemeen werkt medicinale cannabis al voldoende bij lage doseringen waardoor bijwerkingen relatief weinig voor komen.

De bekendste bijwerkingen van cannabis zijn:

effecten op de stemming, slapeloosheid en hartkloppingen. Andere effecten zijn ontspanning, lachbuien, honger, grotere gevoeligheid voor gewaarwordingen als kleuren en muziek, loomheid en een verstoorde beleving van tijd en ruimte. Daarnaast is vaak het reactievermogen vermindert, met name in de eerste uren van gebruik.

Wanneer u erfelijke aanleg heeft voor psychoses of als u andere psychische klachten heeft dient u eerst te overleggen met een specialist voordat u begint met het gebruik van medicinale cannabis.

Op het moment dat u zwanger bent of borstvoeding geeft wordt het afgeraden om (medi-) cannabis te gebruiken.  Cannabisgebruik kan namelijk negatieve invloed hebben op uw ongeboren kind, daarnaast hecht THC zich aan vetten, zo ook aan de vetten in moedermelk.

Verslaving

Verslaving treedt over het algemeen niet op bij het medicinaal gebruiken van cannabis. Dit komt doordat de dosering van medicinaal gebruik vaak lager liggen dan wanneer men cannabis recreatief gebruikt. Voorzichtigheid dient geboden te worden op het moment u al eerder verslaafd bent geweest aan cannabis.

0 reacties

Laatste ontwikkelingen

Actuele informatie rondom de laatste
ontwikkelingen en trends op het gebied van verslavende middelen.

Nieuws

Lees hier alles over het laatste nieuws over verslavende middelen.

Online gokken toestaan, dat is gokken met de volksgezondheid

Er kleven grote bezwaren aan het overheidsbeleid om via nieuwe wetgeving die in oktober van kracht werd de online gokwereld te legaliseren. Naar verwachting komen honderdduizend mensen in de problemen. Topsporters zijn gevoelig voor (met name online) gokverslaving, blijkt uit Brits onderzoek (Nederlands Dagblad, 11 november). Afgelopen oktober, nota bene tijdens Stoptober, is in Nederland de Wet kansspelen op afstand ingegaan, waarmee de overheid inzet op regulering van de online gokmarkt.

Kabinet vraagt Kamer om plan voor accijns op e-sigaret

Er komt waarschijnlijk toch een nationale verbruikersbelasting op e-sigaretten. Demissionair staatssecretaris Van Ooijen van Volksgezondheid zei tot nu toe dat het kabinet wil wachten op een Europese regeling voor accijns op de bij jongeren populaire ‘vapes’, maar in de Tweede Kamer zei hij dat dat proces “te traag verloopt”. “Ik ben het punt genaderd dat ik denk dat een nationale heffing beter is.”

Vapen en roken, jongeren doen het allebei

Nieuwe cijfers zijn alarmerend: bijna net zoveel jongeren vapen als roken. 21,7 procent van de Nederlandse jongeren en jongvolwassenen (12 tot en met 25 jaar) heeft in het afgelopen jaar een e-sigaret gebruikt. Bijna een derde (27,4 procent) heeft sigaretten gerookt. En 69,1% van de jongeren die maandelijks een e-sigaret gebruiken, roken óók maandelijks sigaretten.

Extra informatie nodig?

Ben je op zoek naar extra informatie over drugs, of constateer je bij jezelf of een ander (problematisch) gebruik en heb je hier vragen over? Mail dan je vraag naar vraag@drugsadvies.nl

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Voor aanmeldingen voor gastlessen graag mailen naar info@drugsadvies.nl

Of bellen met (035) 887 02 77 (Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 12:00 tot 17:00)

Telefoonnummer

info@drugsadvies.nl